NYHETER

Inspiration till hälsa

Tänka vad härligt med företag som satsar på sin personal! Igår kom jag glad hem från ännu en inspirationsdag på Gamla Uppsala Buss. Från en "buffe" av ingredienser gjorde härliga busschaufförer sin egen smoothie, fylld med näring utan att använda mixer. Tänk vad små saker kan boosta våra celler! Gensvaret kommer med mer energi och hälsa! 😅

Gott Nytt År underbara fina Du!                                                                            

Tänk vi har fått ett nytt år med nya möjligheter!

3 Jan - 2019

Detta år ska bli mitt bästa hälsoår!

Tillåt mig fråga: Hur ser ditt hälsomål ut för 2019?

Du ville så gärna komma till skott och gav dig själv i ett bra löfte lagom till nyår. Varför är löften lätta att ge, men så svåra att hålla?  

En del av er kanske inte gav några löften för du vet, du kommer snart bryta dem ändå.

Varför är det svårt att få bra förändringar?

Här får du 4 tips hur du lyckas hålla dem!

 

1. Målet. Ett bra löfte behöver vara grundat på ett väl genomtänkt mål och ett önskat mål behöver ha en bra strategi hur du når dit.

Det är som att ta sig från A till B, precis som en båt som ska ta sig till ett visst mål behöver rätt kurs.

Så vad har du för mål på hälsans område i år? När du kan svara på den frågan vet du vad du vill uppnå och kan sätta upp din strategi.

När du har bestämt ditt mål, bryt gärna ner det till mindre delmål.

Förslagsvis kvartal- vecko - och dagsmål, det ger dig större chans att klara de mål du satt upp. 

Så ger du ditt löfte en förutsättning att bli verklighet.  

2. Syftet. Genom allt jag läst, landar det i att vi behöver veta vårt varför eller vårt syfte, tex varför ska 2019 bli mitt bästa hälsoår?

Vad skulle det betyda för mig, min familj, mina vänner och mitt jobb om jag kände mig friskare och hade mer energi?     

Du behöver helt enkelt få tag på ditt syfte! När du vet ditt varför, ditt syfte, kan du börja gå mot det mål du satt upp – ett steg i taget

och du kommer dit du önskar! Skriv gärna ner dina mål och dina syften, då blir de mer konkreta!

Så får ditt löfte en mening!

3. Ge tid. Till detta kommer tidsaspekten. Du vet själv, ingen förväntar sig lön på sitt bankkonto varje dag fast du kanske gör ett kanonjobb

varje dag hela månaden. Likaså om du studerar, ger du inte upp efter halva tiden och förväntar dig att få arbeta om du inte slutför din utbildning, 

Precis så bygger vi hälsa över tid och då kan vi också förvänta oss resultat.

SÅ VAR IHÄRDIG!

Så ger du ditt löfte en möjlighet att bli till!

4. Beräkna kostnaden. Se sanningen i vitögat, det finns inga genvägar! Det kostar tid, pengar, obekvämlighet och ork men det är lika för alla.

Men det är så fantastiskt; ger vi rätt input av näring, sömn, träning, tankar osv, svarar kroppen ALLTID upp! Helt underbart!

För dig är det kanske att äta en extra grönsak till varje måltid eller ta den kvällspromenaden du inte vill

eller stänga av datorn eller tv:n tidigare än du tänkt till förmån för din sömn. Du vet vad du behöver göra!

Behöver du stöd och inspiration i processen, häng på någon kurs, min eller andras, läs böcker och

dra gärna med någon i din närhet så blir det dubbelt så roligt!

Så arbetar du aktivt för att nå ditt löfte! 

Resultatet: 2019 blev ditt bästa hälsoår! Du vaskade fram ditt mål och syfte, du gav tiden, övervann dina hinder

och din hälsoresa 2019 blev precis som du drömde om!

Den skörd av mer hälsa och energi blev din– det som du innerst inne önskade dig blev verklighet!

Sammanfattningsvis: Skriv upp ditt hälsomål och syfte för 2019 och ta ditt ansvar att gå mot detta mål varje dag!

Låt oss tillsammans starta en Hälsorörelse till vitalare hälsa, mer energi till familj och jobb, friskare samhälle och ett roligare liv att leva!

Tänk, vilket fantastiskt 2019 vi får gå till mötes!

Med önskan att 2019 blir ditt bästa Hälsoår någonsin! / Monica

.

 

 

Boosta kroppen mot vinterns förkylningar  

- ta tillskott av solens vitamin D3

dec - 18

Inget vitamin är väl så erkänt för sin enorma betydelse. Idag finns tusentals studier och forskare är ense om att vi behöver vitamin D för vår hälsa. Under vinterhalvåret har många nordbor brist på detta viktiga vitamin, då behövs tillskott, speciellt mellan höst och vårdagsjämning. Läkare Mats Humle har forskat mycket på vitamin D, rekommenderar en dos på minst 2000 IE (50 µg) /dag. Se gärna youtube klippet; ”Allvarliga konsekvenser av D-vitaminbrist – så mycket behöver du äta” – Malou efter tio; på 13 min. Klicka på länken nedan;

Allvarliga konsekvenser av D-vitaminbrist - så mycket behöver du äta

Några hälsofördelar är;

  • Upprätthållande av normal benstomme
  • Ger bättre immunförsvar vid bland annat förkylning och influensa
  • Hjälper till att upprätthålla ett normalt fungerande immunsystem
  • Upprätthållande av normal muskelfunktion
  • Betydelse för normal celldelning och ett bibehållande av normala tänder
  • Minskar risken för benskörhet och frakturer
  • Studier visar tydlig minskad risk för cancer
  • Studier visar på minskad höst- och vårdepressioner
  • Minskar bukfett




Upptakt med Trevliga hälsosamtal

Sept -18

Vilka härliga busschafförer vi har i stan! Idag fick jag förmånen att bjuda på proteinbarer och tala hälsa med de som kom in på sina raster, samtidigt som det pågick fibril aktivitet inne på gymmet. Gamla Uppsala Buss har dragit igång en härlig upptakt, där hälsan får vara en naturlig och viktig del. Jag fick vara med i riktigt fina samtal om hur och vilka förändringar på hälsans område som gör skillnad. Kul att få vara en del i ett företag som satsar och vill skapa förutsättningar till förändring. Tillsammans sätter vi mål mot bättre hälsa och börjar ta steg mot det, och resultaten av ökad energi och välmående de kommer! Svårare än så behöver det inte vara. Recepten till barerna hittar du under inspiration/recept ;)

Hälsa i tv soffan

I tisdags fick jag förmånen att sitta med i tv soffan på kanal 10 och tala kost och hälsa. Sådd och skörd fungerar verkligen även på hälsans område och att vi genom medvetna val kan må bättre är verkligen spännande! Därför är kunskap om dessa bitar viktigare än någonsin då vi lever i en värld med många krav, måsten och intressen som bombarderar oss. Vi är underbart skapade, därför behöver vi lära oss samarbeta med vår kropp och själ för att ge den bästa förutsättningarna att fungera optimalt och bygga en hälsa som håller. Mitt motto är att vår mat ska vara god och samtidigt så ren och naturlig som möjligt.  För visst vill vi ge vår kropp och själ byggstenar så vi får all den energi, ork och glädje vi vill ha? Följ med mig på denna resa!

 

Städa giftfritt!

Nu börjar hösten göra sitt intåg och vi vill boa in oss igen. Då är städningen igång igen, men tyvärr har många rengöringsmedel mycket kemikalier i sig. Dessa skapar obalanser i vår kropp och i stället för att städa rent skapar vi en giftig miljö i våra hem. Därför vill jag utmana dig att slänga ut dessa flaskor och ersätta dem med medel som är fyllda med naturliga ingredienser och läkande oljor. Då blir det dubbelt rent 😊! Under inspriation /hälsa övrigt hittar du några giftfria recept som gör städningen till ett rent nöje 😉

L


Vägen till hållbar hälsa

april-2018

Igår avslutade jag ytterligare en kursomgång av Vägen till hållbar hälsa.

Tack alla ni som var med, vilken härlig grupp ni var! Bra frågor, diskussioner

&  stämningen var så trevlig. Önskar er ett fortsatt byggande av hälsa och kraft. -

intages - ett steg i taget!

Gurkmeja

22-Feb-2018

Gurkmeja är en mycket kraftfull anti-inflammatorisk ört som kan mäta sin effekt i parameter med anti-inflammatoriska läkemedel men utan biverkningar. Den har länge används inom folkmedicinen och finns med i nästan 7000 studier. Den verksamma substansen heter curcumin och tillsammans med ämnet piperin i svartpeppar ökar biotillgängligheten med 2000 %. Det spelar ingen roll om den äts rå eller upphettad och en bra dagsdos är 2-3 tsk. Det kan användas i all matlagning eller blandas ut i lite vatten eller annan vätska. Fördelen att göra en pasta är att den då är färdigblandad och lätt att använda. Förutom sin anti-inflammatoriska egenskap, stödjer den leverfunktionen, minskar smärta, stärker matsmältningen, ökar ledernas flexibilitet, reglerar blodsockeret, sänker LDL kolesterolet och ökar det goda HDL, motverkar cancer, stöd och mycket mycket mer. Läs gärna mer vad Dr Mercola skriver om gurkmeja på https://articles.mercola.com/vitamins-supplements/curcumin.aspx

Gläds med mig

6-Feb-2018

Idag 6 feb firar jag min nya hemsida! Så kul att du hittat hit!

Jag brinner för att hjälpa människor med sin kost och hälsoproblem så Livet kan levas optimalt! Denna passion har legat som en röd tråd genom hela livet och nu kan jag äntligen fortsätta vara nördig med hjälp av fb och min nya hemsida som kom idag! Här hoppas jag du kommer hitta inspiration och tips om hur du bygger din hälsa- ett steg i taget! Tillsammans går det! Jag är super tacksam för frågor och tips om vad du tycker jag ska ta upp! 😊